Des vues / On Figments

Quelques parts

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Ce qu’il faut opposer aux plans d’austérité, c’est une autre idée de la vie, qui consiste, par exemple, à partager plutôt qu’à économiser, à converser plutôt qu’à ne souffler mot, à se battre plutôt qu’à subir, à célébrer nos victoires plutôt qu’à s’en défendre, à entrer en contact plutôt qu’à rester sur sa réserve. […] Une affirmation politique. D’un côté, cela trace un contour net de ce pour quoi et de ce contre quoi on lutte; de l’autre, cela ouvre à la découverte sereine des mille autres façons dont on peut entendre la ”vie bonne.”

-Comité invisible

À nos amis

Il n’y a pas d’austérité, c’est une vue de l’esprit [1].

C’est en niant sa propre posture éthico-politique que le chef du gouvernement du Québec tenta d’arracher au mouvement de grève du Printemps 2015 son point d’attaque, pour neutraliser son territoire de lutte, celui des modes d’existence. Cette tentative de dissolution de la ligne de front—ou du moins son déplacement sur le terrain économique—est en fait une opération visant à nier le caractère proprement éthique du conflit. Si, en attaquant directement l’austérité comme logique de fond d’un rapport au monde, d’une manière de vivre, le mouvement de lutte s’en est pris à des “vues de l’esprit,” des hallucinations, des flammèches évanescentes, c’est peut-être parce qu’il en entrevoyait d’autres. D’autres vues, chargées de potentiels, de mondes, d’horizons en reflets, de présages d’à-venir. Comme on voit une lueur au loin, une étincelle furtive dans la nuit, peut-être même là tout près.

Comme cette image disséminée, comme un (r)appel, pour laisser ça et là des traces sur les murs de la ville.

 

Notes

[1] Philippe Couillard, Premier ministre du Québec. M. Ouellet & J. Richer. “Bilan parlementaire. Couillard nie diriger un gouvernement prônant l’austérité.” Le Devoir, 5 décembre 2014. http://montrealgazette.com/news/quebec/quebec-politics-in-2014-the-road-to-austerity
Bibliographie

 

Comité invisible. À nos amis. Paris: La Fabrique, 2014.


ENG:

What is needed for contesting austerity plans is a different idea of life, which consists for example in sharing rather than economizing, conversing rather than not saying a word, fighting rather than suffering, celebrating our victories rather than disallowing them, engaging rather than keeping one’s distance. […] A political affirmation. On one hand, it brings out the visible contours of what one is fighting for and what against; on the other, it opens one up to a calm discovery of the thousand other ways the ‘’good life’’ can be understood.

-The Invisible Committee

To Our Friends

There is no austerity, it’s a figment of the imagination –Philippe Couillard [1].

With this denial of the political reality, Philippe Couillard, the leader of Quebec’s government, tried to neutralize the spring 2015 student strike’s territory of struggle: modes of existence. He attempts to dissolve the frontline—or at least shift it towards the economical field—and denies the properly ethical character of the conflict. If by directly attacking austerity, as a way of living and relating to the world, the 2015 struggle was in fact addressing “figments of the imagination,” hallucinations, or evanescent sparks, perhaps that is due to the movement’s visionary quality. It enacted other ways of perceiving the horizon of potential worlds to come. The glimmering spark we see far away in the night may actually be quite close.

Scattered, this image may be taken as a call, leaving traces here and there on the city’s walls.

Notes

[1] Philippe Couillard, Prime Minister of Quebec. Philip Authier. “Quebec politics in 2014: The road to austerity.” The Montreal Gazette, December 27th, 2014. http://montrealgazette.com/news/quebec/quebec-politics-in-2014-the-road-to-austerity

 

Works Cited

The Invisible Committee. To Our Friends. Trans. Robert Hurley. South Pasadena: Semiotext(e), 2015.

 

 

 

 

Since the more politically determinant dimension of a situation resides often in its unperceived lines (too thin, too wide for those who are distracted by the on-going flows of the massive channels), we would like to study how to tend towards the contrastive ambiances. Train ourselves to attend to the affective tonality of the event, how the potential materializes itself. But also, what can—or cannot—potentially land in the concrescence of the event?
-Frictions: Introprocessions